OM OSS

DET ÄR NÄR MAN...

…kan använda den fysiska aktiviteten som ett verktyg för undervisningen som man nästan kan se en hävstång i barns utveckling. Det handlar inte bara om tilliten till den egna förmågan utan i synnerhet om språk och matematik såväl som genus och social förmåga.

I förskolan arbetar vi många gånger under press för att få med alla delar av vårt viktiga uppdrag. Många verksamheter jag möter ser barns fysiska aktivitet som ytterligare ett krav att förhålla sig till och olika pedagogledda aktiviteter hålls osammanhängande från den övriga undervisningen.

Är det något vi i förskolan kan så är det att arbeta mot läroplanens strävansmål. Om pedagoger kan få ta del av hur vi kan använda fysisk aktivitet som ett verktyg för måluppfyllnad kommer vi att kunna integrera fysisk aktivitet i undervisningen på ett hälsofrämjande sätt som leder till ett fördjupat kunnande hos alla barn.

Barns hälsa är en av de största utmaningarna vi står inför och det arbetet är behöver börja på förskolan för att skapa vanor och rutiner för ett livslångt och lustfyllt lärande.

Eleonora Fröberg

Grundare av Upp & Hoppa Akademien